Vanliga frågor & funderingar

XBB Dongle® & XBB PowerUnit®

Vårt supportteam är har väldigt mycket att göra så vi skulle verkligen uppskatta att ni först dubbelkollar att ni följt installationsguiden från början till slut innan ni kontaktar er återförsäljare eller oss.

Ett tips är också att höra av er till er lokala bilverkstad och fråga om de använder XBB Dongle och om ni kan få komma och prova på just er bil.

Det kan hända om det valda receptet inte är kompatibelt med din bil. Därför är det viktigt att man följer den sista punkten i våran installationsguide, se nedan.

Viktigt! Avsluta hela installationen med att stänga av och lås/larma bilen. Kontrollera sedan i appen om signalen SYSTEM_ACTIVE finns med. Finns den signalen med är det är viktigt att den blir rödmarkerad efter ca 2 minuter efter det att du låst/larmat bilen. OBS! Sitt inte kvar i bilen när du gör denna test. Skulle den INTE bli rödmarkerad så stämmer inte receptet riktigt med din bil och det finns risk att bilens batteri blir urladdat. Prova ett annat recept eller kontakta supporten.

Det kan även vara så att batteriet dras ur om din bil är utrustat med en strömsensor (BMS Sensor) på batteriet och du kopplat in dig direkt på batteripolerna. Då känner nämligen inte bilen av att du installerat den extra belysningen och kan på så sätt inte laddat batteriet på korrekt sätt och med tiden kommer batteriet att laddas ur. Detta har inte med XBB produkterna att göra utan att du har kopplat in mer effektförbrukare på bilen det kan röra sig om belysning, bilstereo, slutsteg etc. För att åtgärda detta måste inkopplingspunkterna vara efter BMS sensorn, pluskabeln kopplas lämpligtvis in vid bilen säkringar och minuskabeln på en bra jordpunkt i bilens chassi.

Läs de följande 3 frågorna nedan, det bör svara på din fråga.

Är du fortfarande osäker så utnyttja distansköplagen och beställ ett kit och prova i din bil. Så länge du inte förstör förpackningen eller på nåt annat sätt skadar produkten ska det inte vara några problem att returnera den inom 14 dagar.

För att testa funktionen på din bil behöver skapa ett konto i appen XBB Configurator och koppla in XBB Dongle till diagnosuttaget. Följ installationsguiden så du inte missar nåt!

Skulle det vara så att du inte hittar något recept som passar din bil så ta gärna bort det valda receptet i XBB Dongle och kontakta sedan din återförsäljare.

Ett till alternativ är att du kontaktar din lokala bilverkstad, har du tur så använder de sig av XBB Dongle och du kan få komma till dem och prova på din bil. Kan rekommendera att ev. ersätta dem med en bullpåse som tack för hjälpen.

Är inte din bilmodell med i listan måste DU testa med en XBB Dongle® och appen XBB Configurator för att se om signalerna visas i appen. Det kan det vara så att ett visst recept fungerar till flera bilmodeller som inte är med i listan om bilen bygger på samma modellplattform och har samma typ av strålkastare som ett annat recept. Det är dock inte säkert utan det är först när man provat med en XBB Dongle® man vet om det fungerar.

Vi skapar & lägger kontinuerligt upp nya recept, vi prioriterar i första hand populära bilar men lägger även till alla bilar vi kommer åt i mån av tid. Du kan alltid skicka en önskan med vilken modell du saknar till vår support så vi vet att det finns en efterfrågan på just din modell.

Det går att göra recept till de alla flesta bilmodeller. Dock så behöver vi fysisk tillgång till den bilmodellen med just din typ av utrustning så som strålkastartyp, växellåda, facelift etc. När vi har din bil eller en motsvarande modell hos oss så tar det ca 2 timmar för oss att läsa ut den informationen vi behöver för att skapa ett nytt recept.

Har du en väldigt vanlig bilmodeller kan det gå snabbt att får tag i en likvärdig men är det en äldre och ovanligare bil kan det ta lång tid innan vi får chansen att göra ett recept. Vi finns i Sala för er som är intresserade av att kommer förbi med er bilmodell. Kontakta supporten och planera in besöket där.

Anledning 1.
Se över ditt kablage till XBB PowerUnit®. En del färdiga reläkablage på marknaden följer inte gängse standard och därmed sitter kablagets minus (-) på fel plats i förhållande till din XBB PowerUnit®. Dubbelkolla så att kablagets minus går till stift 6 (GND) på XBB PowerUnit®.

När du håller XBB PowerUnit® i handen med texten/loggan emot dig skall det vänstra stiftet vara GND, följ denna kabel från reläsatsen och dubbelkolla så att denna är jordad. Vissa reläsocklar går enkelt att stifta ut med ett urstiftningsverktyg och skifta stiften så att GND kommer på korrekt plats. Ska tilläggas att vi tillverkar och säljer inga reläsatser så är det felkopplat ta det med din återförsäljare. 

Film som visar hur man åtgärdar problemet.

Anledning 2.
Om XBB PowerUnit® tidigare har fungerat, men inte längre finns med i appen så brukar det beror på något av följande.
  1. Användaren har uppdaterat Firmwaren/mjukvaran i XBB Dongle®, i samband med det tas XBB PowerUnit® samt valt recept bort från systemet och måste läggas till på nytt i appen.
  2. Hittas inte XBB PowerUnit® i appen trots att man följt punkt 1, kan det vara så att man måste uppdatera mjukvaran manuellt i XBB PowerUnit®. (Finns beskrivet i FAQn)
  3. Fungerar det ändå inte, har PowerUniten sannolikt ej suttit monterad i upprätt läge och därmed blivit vattenskadad med tiden och måste bytas ut.

Ett till alternativ är att du helt enkelt inte läst Installationsguiden och missat att lägga till en XBB PowerUnit® i appen.

Om du har varit ansluten till XBB Dongle® med telefonen tidigare men det har gått mer än 10 minuter sedan du stängde ner appen så slutar XBB Dongle® att vara synlig för telefonen. För att då åter kunna ansluta till XBB Dongle® måste du dra ur den ur OBD2 porten och sätta tillbaka den igen. Vill du att den alltid ska vara synlig för telefonen måste du klicka på huvudmeny uppe i vänstra hörnet och sen välja att Para med telefonen.

Du måste ha Platsinställningar aktiverat i din telefon. Fungerar det inte i trots det, prova att ta ur XBB Dongle® från diagnosuttaget och anslut den på nytt.

Detta sker för att du har överbelastat utgången/utgångarna på din XBB PowerUnit. För att den inte ska gå sönder stänger den automatiskt av utgångarna efter ca 10 sekunder.

Utgång 1 klarar av ca 15 Ampere dvs ca 180 W. En del webbutiker saknar dock kunskapen att beräkna effekten/strömmen vilket leder till att dom säljer XBB PowerUnit tillsammans med färdiga belysningspaket som aldrig kommer fungera om man inte använder sig av ett extra kraftrelä. Hur du kopplar med ett extra relä ser du i vårat kopplingsexempel men även i denna film.

Tips, kontakta företaget du köpt ljuspaketet av och påpeka detta så kanske dom skärper till sig.

På ett fåtal bilmodeller kan det förekomma en viss fördröjning av både tillslag och frånslag. Fördröjningen brukar i så fall ligga mellan 30 – 80 ms och beror på en kombination av att XBB PowerUnit inte aktiverar utgångarna förens bilens helljus är 100% aktiverat/avaktiverat samt att datasignalerna från bilen – XBB Dongle – XBB PowerUnit tar ca 10-30 ms.

En del LED belysningar har också en “inbyggd” fördröjning på ca 100 – 150 ms från det att lampan/LED-rampen får ström tills det att den faktiskt lyser och det är oavsett hur lampan kopplas in.

Det är inte något fel på din XBB Dongle, den har bara gått ner i standby-läge för att förhindra att bilens batteri påverkas när bilen är avstängd.

Inuti XBB Dongle sitter det en accelerometer som registrerar rörelser som exempelvis vibrationer och skakningar. Denna lilla komponent behövs beroende på bilmodell/recept för att lista ut om bilen är startad och rör sig, uppfattar den rörelser vaknar den till och börjar den lyssna/fråga bilen efter diverse information som behövs för att  fungera som den ska.

Men ibland kan rörelsen från att man exempelvis stänger bildörren eller startar motorn vara för svag för att accelerometern/mjukvaran ska uppfatta den och då vaknar inte XBB Dongle ur sitt standby-läge och det kan uppfattas som att den inte fungerar. Det brukar lösa sig om man bara börjar köra med bilen då det per automatik blir massa rörelser och vibrationer, du kan även testa att knacka lite på XBB Dongle med handen för att se om den vaknar till och fungerar som den ska.

För vissa bilmodeller krävs det att receptet använder denna funktion medans vissa bilmodeller inte behöver använda datan från accelerometern utan XBB Dongle får reda på via CAN-bus datan om bilen är startad.

Gyroscope , Gyro , tappar minnet , startar ej , Dra ur

Det är inte något fel på din XBB Dongle, den har bara gått ner i standby-läge för att förhindra att bilens batteri påverkas när bilen är avstängd.

Inuti XBB Dongle sitter det en accelerometer som registrerar rörelser som exempelvis vibrationer och skakningar. Denna lilla komponent behövs beroende på bilmodell/recept för att lista ut om bilen är startad och rör sig, uppfattar den rörelser vaknar den till och börjar den lyssna/fråga bilen efter diverse information som behövs för att  fungera som den ska.

Men ibland kan rörelsen från att man exempelvis stänger bildörren eller startar motorn vara för svag för att accelerometern/mjukvaran ska uppfatta den och då vaknar inte XBB Dongle ur sitt standby-läge och det kan uppfattas som att den inte fungerar. Det brukar lösa sig om man bara börjar köra med bilen då det per automatik blir massa rörelser och vibrationer, du kan även testa att knacka lite på XBB Dongle med handen för att se om den vaknar till och fungerar som den ska.

För vissa bilmodeller krävs det att receptet använder denna funktion medans vissa bilmodeller inte behöver använda datan från accelerometern utan XBB Dongle får reda på via CAN-bus datan om bilen är startad.

Gyroscope , Gyro , tappar minnet , startar ej

Jodå det går bra att utnyttja fördelarna med XBB Dongle® & XBB PowerUnit® men du behöver använda ett extra relä för att hantera den högre strömmen. Kopplingsexempel finns på vår hemsida www.xbb.se, klicka sedan på XBB Dongle för att komma vidare. Finns även ett filmklipp som visar hur man gör.

De flesta biltillverkare jobbar ständigt med att förbättra mjukvaran i sina bilar. En del bilmodeller uppdateras automatisk via nätet men det är också vanligt att din auktoriserade bilverkstad passar på och uppdaterar mjukvara i din bil när den är inne för service utan att du kanske vet om det.

I ett fåtal fall kan denna uppdatering leda till att vår XBB Dongle inte längre fungerar som önskat. Detta pga att ex. Volvo har ändrat nåt i sin mjukvara och då stämmer inte datainformationen med vad vår XBB Dongle förväntar sig. Detta kan i bästa fall lösa sig genom att du provar att uppdatera ditt recept till senaste versionen via appen men om felet kvarstår måste du kontakta vår support så vi blir medvetna om problemet och kan jobba på en lösning. Använd då vårt supportformulär här på hemsidan.

För att uppdatera Firmwaren i XBB Dongle så klickar man på Huvudmeny (De 3 strecken i övre vänstra hörnet) och väljer Uppdatera firmware. Därefter kommer den hämta den nuvarande programversionen och föreslå en uppgradering om det finns.

XBB PowerUnit
För att uppdatera firmware i PowerUniten behöver du först dra ur XBB Dongle från diagnosuttaget. Efter att du tagit bort XBB Dongle från uttaget så klickar man på Huvudmeny (De 3 strecken i övre vänstra hörnet) och väljer Uppdatera firmware, klicka på den PowerUnit du vill uppdatera. Därefter kommer den hämta den nuvarande programversionen och föreslå en uppgradering om det finns.

När man uppdaterar Firmware-versionen i XBB Dongle så måste man välja receptet på nytt samt lägga till XBB PowerUnit® och ev. XBB Smart Button då alla inställningar nollställs vid uppdateringen.

Ja det fungerar. Dock så måste receptet ifråga vara framtaget för adaptivt helljus, detta står i receptbeskrivningen hur/om detta är tillgängligt.

Dock kan det bli så att om du har väldigt kraftiga extraljus eller en kraftig LED-ramp så kommer vägskyltarna reflektera tillbaka så mycket ljus att bilen vill stänga av helljuset eller rikta om det och då stängs även XBB PowerUnit® utgången av.

Värt att tänka på är att risken ökar att du bländar någon medtrafikant när du monterar mer belysning på bilen än vad automatiken är anpassad för, dvs dina extraljus/LED-ramp lyser mycket längre än vad bilens kamerasystem kan se.

Den vanligaste orsaken brukar vara att man kopplat ut bilens batteri i samband med installationen och det kan generera alla möjliga olika felmeddelanden i bilen. Dessa felmeddelanden brukar försvinna efter att man kört bilen några kilometer.

En annan orsak kan vara att man kopplat in XBB PowerUnit/belysningen direkt på bilbatteriets minuspol. Detta gör att bilens BMS-sensor inte känner av den nya belastningen och därmed kommer inte heller generatorn att ladda batteriet tillräckligt vilket i sin tur får till följd att batterispänningen sakta sjunker och man kan få olika felmeddelanden. Detta löses genom att jorda belysningen, XBB PowerUnit eller annan eftermonterad utrustning i en riktigt jordpunkt i chassit och INTE direkt på bilbatteriet.

Du har med stor sannolikhet kopplat in kablarna till XBB PowerUnit fel och förväxlat kabeln från batteriet och kabeln till belysningen. Positiv (+) ska kopplas till stift 2.

I och med att Tesla är en ren elbil behöver dom inte följa samma standard som fossildrivna bilar. Det innebär bl.a att på vissa av modellerna så finns det ett diagnosuttag (OBD2) vid förarplatsen, men datan som är tillgänglig där räcker inte till för att kunna styra din belysning via XBB Dongle. I dessa fall måste man använda ett specialkablage för att kunna koppla in XBB Dongle på en annan plats i bilen. Mer om det längre ner i svaret.

På några modeller (S & X) har man under en viss tidsperiod (2012 – 2019) rätt data i diagnosuttaget men då har Tesla istället placerat stiften för datakommunikationen (CAN-H & CAN-L) på andra stift jämfört med alla andra bilmodeller, detta innebär att man behöver en speciellt XBB Dongle som helt enkelt är anpassad för dessa modeller. Den ser ut som en vanlig XBB Dongle men är märkt med en etikett på sidan och kommer levererad i en röd/svart förpackning istället för standard XBB Dongle som levereras i en blå/svart förpackning.

Ja det stämmer att det behövs en specialkabel, det är dock inget vi säljer. Kabeln är till för att ”skapa” ny OBD2 kontakt då den som sitter vid förarens benutrymme inte innehåller den CAN-bus informationen som behövs för att XBB Dongle® ska fungera. Du kan hittar mera information om vilken typ av kabel på olika Tesla-forumEn del återförsäljare har även färdiga kit komplett med XBB Dongle & kabel så ta en titt där.

Har du en Tesla model S eller X så behöver du ha en speciell Tesla Dongle, denna levereras i en röd förpackning istället för den blåa som är standard varianten. Observera att övriga Teslamodeller ska ha standardvarianten. Detta gäller modeller mellan 2012-2021.

Nej, telefon behövs bara vid installation och om man vill ändra recept, inställningar eller uppdatera mjukvaran.

Ja den måste sitta där hela tiden pga. att den läser av bilen status på helljus mm kontinuerligt och styr XBB PowerUnit®

Din XBB Dongle® är urtagen ur diagnosuttaget av besiktningsmannen och dom glömde sätta tillbaka den. Dom använder samma uttag för att läsa ut felkoder mm från bilen när dom besiktigar den, så det är bara att sätta tillbaka XBB Dongle® i uttaget så fungerar det som det ska igen efter några sekunder.

Det ska vara så det är inget fel. Det är en svag kontrollström för att kunna detektera kortslutning mm på utgångarna.

Om det går kan man koppla direkt på bilbatteriet men på många moderna bilar har batteriet en strömbevakning, då är det viktigt att man kopplar in sig efter den och inte emellan strömbevakningen och batteripolen. Har man ett batteri med strömbevakning och kopplar in sig direkt på batteripolen kan det resultera i att batteriet dras ur när man kör med extraljuset/LED-rampen aktiverad, då bilen inte räknar med att man kopplat på mera belysning.

Vad är en BMS sensor?
I detta klipp går Kalle igenom och förklarar vad det är.  Till Youtube!

Kontakta din märkesverkstad och ange registreringsnumret, dem bör kunna ta fram va du har för typ av strålkastare. Du kan också prova att besökhttps://www.car.info/ och se vad för belysning som är angiven där.

1. Det finns en trådlös tryckknapp (XBB Smart Button) man kan lägga till systemet som man kan göra det med.

2. Ta ut XBB Dongle® från diagnosuttaget, då stängs XBB PowerUnit av. Sätter du tillbaka XBB Dongle® i uttaget igen så fungerar allt som de ska efter några sekunder, vrid av tändningen innan du kopplar ur & i XBB Dongle®.

Det finns ett kablage (Y-splitter) som man kan sätta i uttaget, på så sätt kan du ha två moduler anslutna samtidigt. Det finns även ett förlängningskablage om man bara behöver flytta på XBB Dongle® en bit.

Notera! Vi kan inte garantera funktion tillsammans med andra typer av enheter som sitter i OBD2 uttaget utan detta måste testas fram, både så att XBB Dongle fungerar korrekt samt ev. den andra enheten.

Du har troligtvis kopplat från bilbatteriet och på moderna bilar kan det resultera i mängder av olika felmeddelanden. Många av meddelandena bruka försvinna av sig själva efter en stunds körning. Om de inte försvinner efter ett tag så kontakta en verkstad eller använd någon typ av ”felkodssläckare”.

Det kan även vara så att du har valt ett recept som inte passar din bil. Prova något annat recept, det är viktigt att du följer manualen och kontrollerar statusen på signalen SYSTEM_ACTIVE via appen.

Varje recept är unikt för respektive bilmodell och kan därmed se olika ut! I vissa recept finns bara ett fåtal signaler att välja på medans andra recept kan innehålla betydligt fler signaler. Nedan följer några exempel på signaler som kan finnas i ett recept.
 HIGHBEAM: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att helljuset på bilen är aktivt.
– LOWBEAM: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att halvljuset på bilen är aktivt.
– REVERSELIGHT: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att backljuset på bilen är aktivt.
– IGNITION: Lyser med fast grönt sken (PÅ) när XBB Dongle® detekterar att tändningen på bilen är aktiverad.
– SYSTEM_ACTIVE: Fast grön = XBB Dongle® är aktiverad (Tändningen tillslagen eller motsvarande signal). Denna signal måste bli röd (AV/Sleep mode) ca 2 minuter efter att bilen är låst & ev. larmad. Växlar den mellan AV/PÅ så betyder det att den är på väg ner i Sleep mode.
– LOW_BATT: Låg batterispänning detekterad, lyser den med fast grönt sken (PÅ) eller växlar färg mellan rött & grönt kommer inte utgångarna på XBB PowerUnit® att aktiveras. Ladda batteriet eller starta bilen för att åtgärda.
– VOLTAGE: Här kan du se batterispänning genom att ändra reglaget (visa utgångsvärdet). Är värdet exempelvis 127 innebär det att det är ca 12,7 volt i batteriet.
– SYSTEM_ON: Se SYSTEM_ACTIVE

Volvos diagnosuttag skiljer sig från övriga bilmärken vilket gör att XBB Dongle® går väldigt trögt att få i men det går. Den passar bra på alla andra bilmodeller.

Vi har under våren 2022 bytt till en annan kontakt som passar bättre i Volvos diagnosuttag så detta bekymmer är löst med XBB Dongle producerade efter 2022-05-01.

Prova att dra ur XBB Dongle® från diagnosuttaget och sätt tillbaka den. Passa även på att uppdatera mjukvaran (Firmware) samt receptet då vi hela tiden jobbar med att förbättra den och arbeta bort buggar i systemet.

Först måste man ha lagt till en XBB PowerUnit® efter det är förfarandet nästa likadant. I appen under fliken PowerUnit klickar man på addknappen och väljer Lägg till XBB Knapp och följer anvisningarna på skärmen. När den är tillagd går man in på dess inställningar och väljer vad som ska hända vi ett respektive dubbeltryck.

Vårt sätt att designa recepten utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Prova att ta bort ditt befintliga recept och installera det på nytt, du kan även kolla om det finns någon ny variant av recept till din bil.

XBB Dongle® läser av CAN-bus systemet precis som våra konkurrenter på marknaden. Vi har dock valt att göra det på ett sätt som gör ditt jobb betydligt enklare samtidigt som du inte behöver inte göra några ingrepp på bilens kablage och riskera felkopplingar, felkoder mm.

Länk till vår Installationsguide

Länk till Installationsvideo.

Länk till hemsidan

Support.

Lycka till!

www.xbb.se / www.innoware.se

sv_SESvenska